Szukaj
  • Magda Lena Knefel

Zadbaj o siebie – czyli możesz wyprodukować sobie radość

Aktualizacja: 14 paź 2019


Co to znaczy „dbać o siebie? Na poziomie hormonów: mniej kortyzolu – hormonu stresu długotrwałego, więcej endorfin (hormonów szczęścia) i oksytocyny (hormonu miłości). Dobra wiadomość? Na to wszystko mamy wpływ codziennymi wyborami. Według raportu Global Wellness Trends 2019 ruch, medytacja i zdrowa dieta to trzy podstawowe filary dobrego samopoczucia.


Uspokojenie naszych zabieganych umysłów

Według amerykańskiej agencji rządowej CDC (Centers for Disease Control and Prevention) medytacja jest obecnie najszybciej rosnącym trendem zdrowotnym w Ameryce, a liczba medytujących w ostatnich latach potroiła się. Obecnie medytuje 14,2 procent dorosłej populacji USA. Dlaczego tak się dzieje?


Setki badań pokazuje, że tempo depresji i stresu galopuje na całym świecie. Medytacja uważności (mindfulness) polega na uczeniu się obserwowania pojawiających się myśli i odczuć (także tych nieprzyjemnych powodujących stres) w sposób życzliwy i bez osądów. Badania pokazują, że taka praktyka generuje przede wszystkim powolne fale mózgowe Theta, które związane ze zrelaksowanym, emocjonalnie otwartym i obecnym stanem umysłu.


Regularne praktykowanie medytacji sprawia, że kurczy się ciało migdałowate (ośrodek „walki lub ucieczki” mózgu, związany ze strachem i stresem). Gdy ciało migdałowate kurczy się powiększa się obszar kory przedczołowej (obszar procesów mózgu takich jak świadomość, skupienie i podejmowanie decyzji) - tak więc nasze pierwotne reakcje na stres mogą zostać zastąpione bardziej przemyślanymi.


Zmiany spowodowane praktykowaniem medytacji zmniejszają także zjawisko błądzenia myśli. Przez większość czasu nasze myśli błąkają się bez naszego udziału - myślimy o przyszłości, przeszłości, martwimy się, fantazjujemy – i ma to udowodniony związek z niższym poczuciem szczęścia.


Medytując rozwijasz w sobie uważność, która uważana jest za podstawową kompetencję wspierającą radzenie sobie ze stresem. Dajesz sobie przestrzeń, żeby wsłuchać się w swoje potrzeby - a tym samym lepiej o siebie dbać. Medytacja w praktyce polega na zauważaniu w nieoceniający i otwarty sposób: co mówi moje ciało? Jakie odbieram z niego sygnały? Jaki jest stan mojego umysłu? Jakie emocje odczuwam? Medytacja przywraca do chwili obecnej i pozwala uczyć się obserwować pojawiające się w nas myśli i emocje. W konsekwencji daje narzędzia, których potrzebujemy, abyśmy byli mniej zestresowani, spokojniejsi i życzliwsi dla siebie i innych.


W stronę równowagi

Odzyskiwanie równowagi może oznaczać świadome dawanie sobie czasu, w którym możemy się zrelaksować i odprężyć. W jaki sposób? Przede wszystkim poprzez świadomą pracę z ciałem. Wszystkie napięcia, emocje, stres – nosimy w ciele. Dlatego tak ważny jest ruch, który pozwala te napięcia rozładować - najlepiej taki, który sprawia przyjemność i odpowiada temu czego ciało potrzebuje w danej chwili.


Dużo tutaj może zaoferować improwizacja ruchowa oraz tzw. ruch autentyczny czyli swobodny intuicyjny ruch wynikający z podążania za pojawiającymi się impulsami w ciele. Ćwiczenia na pograniczu tańca i medytacji w ruchu pozwalają na rozruszanie ciała, zwiększenie mobilności stawów oraz pogłębienie świadomości ciała. Każdy działa według własnych możliwości i upodobań w przestrzeni wolnej od oceniania i dążenia do sukcesu. Ideą ćwiczeń jest doenergetyzowanie ciała poprzez ruch, odnalezienie przyjemności w ruchu i wysiłku.


Innym trudnym do przecenienia aspektem pracy z ciałem jest znaczenie dotyku i jego wpływ na samopoczucie. Ciało lubi dotyk, lubi być ugniatane, potrząsane, głaskane i potwierdza to wiele badań. Dotyk jest potrzebny naszym tkankom do sprawnego funkcjonowania oraz powoduje wzrost poziomu takich hormonów jak oksytocyna, dopamina, serotonina i reguluje poziom kortyzolu w organizmie. Nie musimy jednak jedynie korzystać z profesjonalnego masażu, alternatywą mogą być prowadzone w grupie ćwiczenia masażowo-ruchowe, czyli tzw. bodyworki.


Bodywork jest bardzo szeroką dziedziną obejmującą pracę z ciałem poprzez dotyk (automasaż, masaż w parach lub w grupie). Bodyworki w postaci prowadzonych ćwiczeń masażowo-ruchowych są wykorzystywane na zajęciach improwizacji kontaktowej, pracy z ciałem metodą A. Lowena czy M.Feldenkraisa oraz innych zajęciach ruchowych i terapeutycznych, ponieważ niosą duży potencjał rozwojowy, zdrowotny i po prostu są relaksujące i przyjemne.


Zadbaj o siebie

Chcesz spróbować, ale nie wiesz jak zacząć? Wspólnie z Nadią Szypiłow (Ciao,Ciało! https://ciao-cialo.pl/ ) zapraszamy na cykl warsztatów „Zadbaj o siebie”, który daje możliwość wspólnego praktykowania medytacji, ruchu i bodyworków w każdą trzecią sobotę miesiąca.



  • Black Facebook Icon

© 2018 Magda Knefel  Proudly created by Wix.com